Tuesday, November 10, 2009

Dadih??


saje je nak citer pasal dadih segera ni..serbuk dadih ni aku slalu beli kat kedai xde brg kat kawasan kuarters aku duduk tu..senang sgt penyediaannye tp yg leceh tu time nak wat je msti bekas dadih kecik2 xde..dulu aku beli byk tp ntah mane ilangnye..sblm ni pernah wat gak 3 - 4x..lupe dah..skang ni nak wat lg tp memikirkan bekas xde sik tertangguh2 je..

last2 beli jgk mase singgah kedai ptg td..camni la rupe kotak dadih tu..




caranye mudah je..masak air dlm 1.1/1.2liter dlm periuk skali ngan serbuk dadih tu,kacau2 sampai mendidih..bile dah mendidih tutup api dan kacau sekejap bg sebati..tapis bancuhan td dan masuk dlm jag..then masukkan perisa,aku beli perisa strawberi..kacau2 dan masuk dlm bekas..biar dulu kat luar,jgn panas masuk peti sejuk..bile dah x panas barula masukkan dlm peti sejuk..mlm smlm buat..ptg td balik keje dah leh makan..

dan contoh hasilnye adalah seperti ini..

bukan 3 bekas ni je ye,byk lg tp malas nak kuarkan dr peti..ni dadih yg dah sedia utk dimakan..seharian letak dlm peti sejuk..bekas kecik dah tadak..ni gune je bekas yg ade..huahuahua..asalkan boleh makan ye x..sedap dimakan pas balik keje tu..yum..yum..aqeef suke mkn..hubby pun same..hati pun senang..huhu..ape motif ntah..hehe..

p/s : ni entry lepas geram sbb kat opis susah nak update,lately bos bz,aku pun otomatik bz..hihi..

6 comments:

shinnaz said...

sedapynyer dadih!nyum..nyum..bagila satu..


p/s: ieza ko mnx perasa ape hari tu??

ummiaqeef said...

pagi td ade bekalkan aqeef semangkuk sederhana tu suh share ngan kengkawan..huhu..

p/s : iza dah beli katenye,lupe nak tanye perisa ape..hehe..

sumysya said...

aku pun suka wat n makan dadih...slalu aku beli brand happy grass...mesti confirm jadiknya dadih tu...sodap giler....

mama_auni said...

mase aku preg dulu aku suh rozi buat perasa coklat tabur milo..tp die xbuat..sebab tu anak aku air liur meleleh..
shinaz:aku beli perasa coklat..

ummiaqeef said...

suzie ~ tu la,mmg senang watnye..tu yg suke wat..sumer suke makan..

iza ~ eleh..xde kene mengena ngan aku k..ko dah beli tu wat la..ke nak suh aku wat jgk? hahaha..

shinnaz said...

erm...nanti i buat..i bagi u all yer..tapi tak tahu la bile..hahahaha..

p/s: ieza ape lagi..rozi aku da penah rase..ko bile??sigh~

:: LABEL ::

2nd jr. (5) aidilfitri (3) aqeef (68) avent (1) award (11) baking (1) bebel (1) besday (4) BFF (4) blogger (1) blogging (16) car (2) contest (51) course (3) emo (8) family members (7) FB (1) friends (3) geng gedix (14) gosip (1) hang out (36) hometown (2) hubby (7) iklan (1) info (17) internet (1) makan2 (24) masak2 (9) me (26) me hubby (3) muvie (10) my family (27) my stuff (9) newborn (1) no idea (8) nuffnang (3) opis (30) parenting (21) personal (12) pregnancy (9) ramadhan (2) random (5) reward (1) rumahku syurgaku (7) sales (5) shopping (13) tag (12) taska (6) vacation (4) video (6) weekend (2) wordless (2)

:: FOLLOWER ::

"MOBS PARENTS LOOK A-LIKE CONTEST"

"MOBS PARENTS LOOK A-LIKE CONTEST"
until 11 June 2010

THE UNIQUE WEDDING PHOTO CONTEST

THE UNIQUE WEDDING PHOTO CONTEST
i win consolation prize