Friday, January 30, 2009

selsema..oh..selsema...

semalam 29/1/09 aku EL sebab aqeef selsema ngan batuk2..teruk jgk sampai jadi batuk kering..x sampai ati nak tinggalkan dier kat babysitter tu..tu yg aku EL..duk kat umah dengan dier membuatkan aku xleh nak wat keje..x leh nak tinggal kejap,nak ade kat sebelah dier je..bile batuk mule lah menangis sebab sakit tekak tu..bg dier minum air masak byk..susu pun kurang dier minum..bg ubat cairkan kahak ngan utk idung tersumbat..tp yg peliknye bile dier selsema mesti aku pun selsema gak..aku yg jangkit dier,bukan dier yg jangkit aku..huhu..arini aku gagahkan jugak g keje dan hantar dier kat babysitter..cian tgk dier,nak main tp bile batuk sikit nangis..tido pun berbunyi je nafas tu..sabar ye aqeef..kuatkan semangat tu dan jadi anak yg kuat..semoga cepat sembuh..nanti tengahari kalau xde ape2 ummi dtg tgk aqeef..

Wednesday, January 28, 2009

aqeef dah meniarap

minggu lepas,22 jan 2009 aqeef dah pandai meniarap...mase tu kul 2.15 pg tersedar tgk dier tgh merengek sambil telangkupkan badan kat katil tu..siang tu bawak g klinik timbang dah 7.1kg (4bln 1minggu)..skang ni bile dah pandai meniarap,tido malam pun sik nak meniarap je..aduhai,x lenguh ke kepala tu sayang..ehehe..xpe la,pasni teruskan perkembangan dan ummi akan pantau dari masa ke semasa..








tgk la tu gambar dier duk nak meniarap..alamak,terkangkang lak anak bujang ku ni,malu la hai..nasib baik lelaki..kalau pompuan reject terus..ehehehe..aqeef selsema la pulak,ciannye berhingus anak ummi ni..nak bernafas pun susah..patut la dier duk merengek je..nak menyusu pun x selesa..xpe,kuatkan semangat tu dan lawan penyakit tu ye..anak ummi kan kuat..

Wednesday, January 21, 2009

DuDuK LaMa DePaN KoMPuTeR BoLeH BaWa MauT??


Sejak akhir-akhir terdengar beberapa webmaster diserang dengan pelbagai jenis penyakit sehingga ada diantaranya begitu kritikal sehingga terpaksa dimasukkan ke wad hospital untuk pemantauan kesihatannya. Malah ada diantaranya telah sampai ke tahap kritikal sehingga diserang penyakit angin ahmar.

Ramai yang masih tidak sedar bahawa duduk terlalu lama di depan komputer atau bekerja selama berjam-jam secara pasif di atas kerusi akan membuat otot-otot tubuh kita terasa kaku, keras dan mata menjadi pedih. Malah selain keluhan ringan tersebut tersembunyi juga ancaman lain yang berisiko bagi kesihatan.

New Zealand Medical Journal dalam edisi terbaru, melaporkan kajian dari Institut Penyelidikan Perubatan New Zealand menunjukkan bahawa pekerja pejabat yang menghabiskan masa terlalu lama duduk di meja masing-masing berisiko tinggi menghadapi masalah darah beku. Penyelidik mendapati, satu pertiga daripada pesakit yang dimasukkan ke hospital kerana mengidap -trombosis pembuluh darah vena (DVT) atau darah beku, adalah mereka yang menghabiskan masa berjam-jam mengadap komputer.

Penyakit Deep Vein Thrombosis (DVT) ini adalah disebabkan darah beku yang menyebabkan salur pembuluh darah terutamanya di bahagian peha danb betis tersumbat. Keadaan ini berlaku kerana aliran darah yang tidak baik hasil dari aktiviti yang pasif dan rehat yang berlebihan.

Hal ini akan diperburukkan apabila bilik yang diduduki berhawa dingin di mana udara yang sejuk itu mempercepatkan kadar pembekuan darah terutama di bahagian kaki.

Ketua penyelidik, Profesor Richard Beasley berkata sebahagian pekerja pejabat yang mengidap masalah itu duduk di depan skrin komputer selama lebih 10 jam sehari. Masalah ini biasanya dihadapi oleh pekerja dalam industri teknologi maklumat dan pusat panggilan.

Sekitar 34 peratus dari 62 sampel yang mengalami gumpalan darah adalah mereka yang dalam jangka waktu lama bekerja dengan duduk di kerusi, sementara 21 peratus penderita lainnya adalah terdiri dari mereka yang melakukan perjalanan jarak jauh menaiki kapalterbang, seperti disiarkan oleh AFP.

DVT itu sendiri merupakan menurut pakar kesihatan adalah pembentukan gumpalan darah nadi bahagian dalam, paling sering dijumpai di kaki. Gumpalan tersebut boleh pindah ke jantung, paru-paru atau otak dan bisa menyebabkan rasa sakit di dada, sesak nafas atau bahkan kematian akibat serangan jantung atau angin ahmar.

Pakar Perunding Paru-Paru, Institut Perubatan Respiratori, Dr Ashari Yunus berkata darah beku ini datang dari kaki, tetapi juga boleh berpunca daripada pembuluh darah di lengan, bahagian kanan jantung malah hujung kateter yang ditempatkan dalam pembuluh darah. Dalam kes yang sangat jarang berlaku, lemak atau tisu dari tumor atau kelompok bakteria mungkin boleh berkumpul di arteri paru-paru.

Mengapa pulmonari embolisme terjadi?

Manusia memiliki sepasang paru-paru. Darah secara konsisten dipam dari kanan jantung ke paru-paru dan kembali ke sebelah kiri jantung. Dalam paru-paru, darah mengambil oksigen dan mengeluarkan karbon dioksida, sisa metabolisme.

Arteri membawa darah yang kaya oksigen ke seluruh tubuh. Pembuluh darah pula membawa darah kurang oksigen kembali ke jantung. Darah beku yang terjadi dalam pembuluh darah boleh mengalir ke salur darah di kanan jantung sebelum masuk ke arteri paru-paru, di situ sekatan mungkin boleh berlaku.

Sekatan itu boleh terjadi pada arteri yang kecil tetapi paru-paru sangat ‘rapuh’ kerana semua darah dalam tubuh melalui paru-paru setiap kali diedarkan. Kerap kali, darah beku berisiko untuk terbentuk dan tersebar ke seluruh bahagian paru-paru.

Simptom

Cepat penat
Mengah
Sakit dada
Denyutan nadi laju
Lemah di bahagian kaki
Kurang selera makan
Batuk
Nafas pendek sama ada dalam keadaan rehat atau aktif.

Cegahan

1. Stokin untuk mengelakkan berlakunya darah beku dalam saluran
darah (deep vein thrombosis). Ia berfungsi untuk mencengkam kulit
dan mengempiskan vena supaya darah tidak bertakung
2. Perbanyakkan gerakan terutama di bahagian kaki
3. Elakkan meminum airbatu
4. ELakkan membuka hawa dingin terlalu sejuk
5. Sentiasa meminum air panas
6. Amalkan bersenam Rawatan Biasanya pesakit dirawat dengan ubat
yang menghentikan dan memperlahankan darah beku seperti
heparin dan warfarin. Kedua-duanya membantu mencegah darah
beku sedia ada daripada menjadi besar dan menghentikan
pembentukan darah beku yang baru. Jika pulmonari embolisme
yang dialami mengancam nyawa, biasanya doktor akan
menyarankan terapi thrombolitik (mengeluarkan darah beku dari
sistem tubuh dengan enzim yang bertindak memecahkannya).

sumber: zulkiplyharun




FaVouRiTe eMeL oF tHe YeaR

A man was sick and tired of going to work every day while his wife
stayed home. He wanted her to see what he went through so he prayed:
'Dear Lord:
I go to work every day and put in 8 hours while my wife merely stays at home. I want her to know what I go through.
So, please allow her body to switch with mine for a day.
Amen!'

God, in his infinite wisdom, granted the man's wish.
The next morning, sure enough, the man awoke as a woman.
He arose, cooked breakfast for his mate,
Awakened the kids,
Set out their school clothes,
Fed them breakfast,
Packed their lunches,
Drove them to school,
Came home and picked up the dry cleaning,
Took it to the cleaners,
And stopped at the bank to make a deposit,

Went grocery shopping,
Then drove home to put away the groceries,
Paid the bills and balanced the check book.
He cleaned the cat's litter box and bathed the dog...
Then, it was already 1P.M.
And he hurried to make the beds,
Do the laundry, vacuum,
Dust, And sweep and mop the kitchen floor.
Ran to the school to pick up the kids and got into an argument with them on the way home. Set out milk and cookies and got the kids organized to do their homework. Then, set up the ironing board and watched TV while he did the ironing. At 4:30PM he began peeling potatoes and washing vegetables for salad, breaded the pork chops and snapped fresh beans for supper.

After supper,
He cleaned the kitchen,
Ran the dishwasher,
Folded laundry,
Bathed the kids,
And put them to bed at 9 P.M .
He was exhausted and, though his daily chores weren't finished, he went to bed where he was expected to make love, which he managed to get through without complaint.

The next morning, he awoke and immediately knelt by the bed and said: -
'Lord, I don't know what I was thinking.
I was so wrong to envy my wife's being able to stay home all day.
Please, oh! Oh! Please, let us trade back.
Amen!'

The Lord, in his infinite wisdom, replied:
'My son, I feel you have learned your lesson and I will be happy to
change things back to the way they were.
You'll just have to wait nine months, though.
You got pregnant last night.'

This has been voted Women's Favourite E-mail of the Year!

Monday, January 19, 2009

adusss...ulser!!!

dah 4 hari aku menanggung seksa ulser kat bawah lidah ni..aduss..sakitnye..ngilu terus gigi ni...nak makan sakit..nak minum air pun sakit...dah beli ubat kat klinik pun blm baik lg ni..alahai,xde mood nak wat keje ni..cian kat aqeef,nak layan dier pun ummi x dapat sgt..nasib baik ade abah dier layan dier main..kalau x,mesti haru rumah dengar dier bising xde org layan..aqeef ni suke org ade dengan dier je..kalau time dier good mood baru leh tinggal kejap..kalau x memang la nak merengek je tgk orang lalu lalang depan dier..pastu x suke sgt baring lame2,nak mintak angkat n dukung ke..kalau org x amik dier mesti nangis..bile angkat je terus sengih2..aduhai aqeef..nak dera ummi n abah je kejenye..x sempat nak update pict aqeef sbb usb port xde,kena tunggu skit ari lg la..tunggu...

Thursday, January 15, 2009

pertama kali

erm..actually this is my first time to do this blog..ehehehe..anyway,masih belajar nak wat blog ni..
ni nak test je dulu..nanti aku update lg.. :)


:: LABEL ::

2nd jr. (5) aidilfitri (3) aqeef (68) avent (1) award (11) baking (1) bebel (1) besday (4) BFF (4) blogger (1) blogging (16) car (2) contest (51) course (3) emo (8) family members (7) FB (1) friends (3) geng gedix (14) gosip (1) hang out (36) hometown (2) hubby (7) iklan (1) info (17) internet (1) makan2 (24) masak2 (9) me (26) me hubby (3) muvie (10) my family (27) my stuff (9) newborn (1) no idea (8) nuffnang (3) opis (30) parenting (21) personal (12) pregnancy (9) ramadhan (2) random (5) reward (1) rumahku syurgaku (7) sales (5) shopping (13) tag (12) taska (6) vacation (4) video (6) weekend (2) wordless (2)

:: FOLLOWER ::

"MOBS PARENTS LOOK A-LIKE CONTEST"

"MOBS PARENTS LOOK A-LIKE CONTEST"
until 11 June 2010

THE UNIQUE WEDDING PHOTO CONTEST

THE UNIQUE WEDDING PHOTO CONTEST
i win consolation prize