Tuesday, April 21, 2009

sakit mata ke?

semalam aku x senang duduk di opis..badan di opis tp hati teringat kat aqeef..dier cam kena sakit mata ke ape aku pun xtau la..sbbnye pg² bgn tido mesti mata dier melekat..byk taik mata yg berkumpul di matanya..cian tgk..walaubagaimanapun, aku tetap juga hantar ke umah babysitter..tp tengahari tu aku kuar jap g tgk aqeef kat umah BS..mase aku datang tu aqeef tgh tido dlm buai..aku pun borak² la ngan makcik tu sampai dier terjaga..tgk mmg byk taik mata pastu dier nmpk aku terus nak mintak amik..aku pun angkat la..cian tgk aqeef..makcik tu kate bawa la g klinik tgk takut melarat..so,aku decide nak g bawa dier..tp handbag aku kat opis lak x bawa balik..sblm tu aku singgah umah jap tukarkan pampers ngan baju n bawa bersama perkakasan dier..so aku pun angkut aqeef ke opis sbb nak amik handbag..

nasib baik waktu rehat mase tu so bos pun xde..aku pun berkemas² n lepak jap kat surau sementara mengisi tangki anakku itu..hehehe..tp bukan dier nak meyusu sbb kat dlm surau tu ade makcik² cun yg mengagahnye..di opis pun ade gak auntie² n ancle² yg melayan, asik sengih je pastu berpaling cam malu² kambing..hehe..gediks jgk anak teruna ku itu..dlm kul 2 lbh tu aku pun blah la dr opis selepas mendapat permission dr bos aku..(ber'sms gitu)..

aku pun terus memecut x berapa laju sbb bawa budak kecit ini dan terus g klinik..parking xde terpaksa parking jauh di kedai mamak kembar tu pastu sorong stroller tgh² panas mentari di atas kepala..aku memecut menyorong stroller aqeef sbb cuaca yg sungguh panas sampai tercicir duit Rm5 yg sedang dikunyah² aqeef semasa dlm perjalanan td..(duit Rm5 itu diberi oleh salah seorg rakan sepejabatku)..tq ye uncle..ehehe..susah gak sorg² handle budak kecit ni..dah la xnak diam..buas kemain..bg mainan,habis dibuang ke bawah..lekatkan toys kat tangan pun abis ditarik² sampai tercabut..aduyai..org² di sekeliling tgk je telatah si kecit ku itu..

itu bab menunggu no. pendaftaran je..lom bab menunggu no. utk berjumpa doctor..sangat ramai org yg menunggu turn tu..kami xde tmpt duduk..terpaksa sorong aqeef ke sana ke mari..dekat 2 jam menunggu sambil melihat kerenah orang ramai yg jg sedang menunggu turn bagai menunggu bulan yg xkan jatuh..ecewah..perut aku lak dah berkeroncong..kering tekak lg..bile no. dipanggil terus aku masuk ke bilik doct tanpa menghiraukan keadaan sekeliling..ini adalah sedikit sebanyak dialog antara aku dan doct :

doct : aqeef irfan..sakit mata ye?
aku : ye..cam kena sakit mata je..matanya banyak tahi mata melekat²..
doct : ok..saya tgk mata dia (sambil melihat² ke dlm mata aqeef)..
aku : camane doct? tp smlm cam nak demam tp saya ade bg ubat..
doct : x nampak merah..cume mata bertahi je..so,saya bg ubat titis kat mata ye...(sambil tu tembak laser temometer tu kat dahi aqeef nak sukat suhu badan..susah jgk sbb aqeef dongak² nak tgk lampu laser tu..)
aku : tp dier ade selsema n batuk sekali..
doct : ok..saya bg sekali ubat kahak n demam kalau dier demam..tp dier x demam ni..
aku : ok..time kasih doct..tp berjangkit ke ni?
doct : (sambil mengeleng kepala) tidak..selera makan n minum ok?
aku : erm..ok n aktif skali..
doct : it's ok.. tp kalau u nak amik cuti bole juge..
aku : dpt mc x?
doct : x bole la..u kena cuti sendiri (hampeh..ehehe)..
aku : erm..xpela..time kasih..
doct : same²..

aku cam x sure je dier kate x berjangkit..tp mmg xnmpk merah sgt pun..ntah la..tp aku just titiskan juge ubat tu kat mata aqeef..smlm dier tido lame..dr pas mghrib sampai pg td..tu pun jage sbb nak tukar pampers sblm g umah BS..lena tul..ke sbb mata melekat rase cam berat nak bukak mata..hahaha...semoga aqeef cepat sembuh..






- penawar hati beta -

p/s : sesape yg ade petua ke leh le share ek..smlm ade gak titiskan susu badan kat mata dier..mujarab ke? wallahualam..

13 comments:

♥mama gojes♥ said...

ciannyer baby aqeef aunty...ummi die kalo xnak jangkit kene la pakai benang itam atau gelang itam kat tangan ye..pasal susu tu insyaallah..hehehe

Ada Dalina said...

sbb mata aqeef sepet sgt kot heheh..
ke sbb msk habuk...
tp kalo doc kata xder apa2, insyaAllah oklah tuh nnt...

rozie rahman said...

iza,
x wat lg benang itam tu..kang laki aku mesti pelik..hahaha..

ada,
ntah la..susah nak pastikan sbb mata putih dier sikit..mata itam besar..so,x jelas kemerahan tu..ehehe..

♥mama gojes♥ said...

alah..pakai je benang itam tu kat tangan..laki aku pon mase aku kene aku pakaikan die tuh..smpi kengkwan die tanyer die pakai tangkal aper..hahaha..

Putra Mama said...

musim kot.. anak kwn sy pun jd camtu gak.. mata x merah tp byk tahi mata.. pastu selsema..

rozie rahman said...

iza,
akan ku pertimbangkan cadangan itu..

putra mama,
oo ye ke..itu la risau gak kan..dah la susah nak buang taik mata tu..

Suziey Ahmad said...

ala siannya aqeef..ala titis ubat doktor tu je..pastu jgn bw kuar sgt..sbb kadang habuk tu lg melambtkan proses pembaikan...:)
smoga aqeef cpt sembuh ek..jgn kasi dia garu mata tu

Unknown said...

salam..

nak tanya utk apa benang hitam tu? ade kena baca2 ker sblm pakai nyer?!

anak sedara kakyong si baby Qis pun tgh sakit mata (bertaik mata).. Anak2 kakyong dulu, titiskan susubdn, tp kena buat selalu.. sapu sampai atas kelopak mata, baca la selawat 3x..

rozie rahman said...

suziey,
oo ye ke..erm..tq ye..tp dier suke gosok² dier..

kakyong,
ntah la kak..kawan tu bg petua..ehehe..ade titis gak susu badan..nti balik ni nak letak lg..tq..

Shinnaz Ahmad Rasid said...

yeah aqeef!!suke gile picta no 2..!!huhu..aqeef rawks!(nape muke die leh cam tuh??mcm rawkstarla babe aqeef nie..!!hehe..

p/s:aku tgk ok je..dun wory so much..

Misya Idris said...

sian anak ko nih.. heheheh...
mata dah ar sepet, tambah2 sepet la ye?

btw, ada awrd utk ko..

Diana Din said...

semoga aqeef cepat sembuh... baby boy mesti kuat semangat... hehe

rozie rahman said...

shinnaz,
aqeef rocks cam ummi dier..huhu..cian kat aqeef,nanti nak antar dier kat umah ko la suh jage..hahaha..tp dier xnak ngan ko la..ko xde ciri² keibuan..

baby tiger,
haha..tau xpe..potostat muke bapak..

diana,
tq..tp walaupun x sihat aqeef tetap aktif dan tidak dpt dikawal..ehehe..

:: LABEL ::

2nd jr. (5) aidilfitri (3) aqeef (70) avent (1) award (11) baking (1) bebel (1) besday (4) BFF (4) blogger (1) blogging (16) car (2) contest (51) course (3) emo (8) family members (7) FB (1) friends (3) geng gedix (14) gosip (1) hang out (36) hometown (2) hubby (7) iklan (1) info (17) internet (1) makan2 (24) masak2 (9) me (26) me hubby (3) muvie (10) my family (27) my stuff (10) newborn (1) no idea (8) nuffnang (3) opis (31) parenting (21) personal (12) pregnancy (9) ramadhan (2) random (5) reward (1) rumahku syurgaku (7) sales (5) shopping (13) tag (12) taska (6) vacation (4) video (6) weekend (2) wordless (2)

:: FOLLOWER ::

"MOBS PARENTS LOOK A-LIKE CONTEST"

"MOBS PARENTS LOOK A-LIKE CONTEST"
until 11 June 2010

THE UNIQUE WEDDING PHOTO CONTEST

THE UNIQUE WEDDING PHOTO CONTEST
i win consolation prize